
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji 

se odnosi na implementaciju Zakona o radiodifuziji.  

1.2.  U julu je Republička radiodifuzna agencija objavila izveštaj o ispunjavanju programskih i 

zakonskih obaveza pokrajinskog javnog servisa. Kao i u slučaju izveštaja u vezi s ostvarivanjem 

programskih i zakonskih obaveza republičkog javnog servisa, i ovde nedostaje analiza radio 

programa, pa se može zaključiti da izveštaj nije potpun. Analiza je obuhvatala programe RTV 1 i 

RTV 2 u 2012. godini. Što se tiče prvog programa RTV-a, konstatuje se da je, imajući u vidu 

raznovrsnost programske ponude, ispunjena zakonska obaveza iz člana 77 Zakona o 

radiodifuziji, koji podrazumeva da programi javnih servisa sadrže informativni, kulturni, 

umetnički, obrazovni, verski, naučni, dečji, zabavni, sportski i drugi sadržaj, kojima se 

obezbeđuje zadovoljavanje potreba građana i drugih subjekata, kao i ostvarivanje njihovih prava 

u oblasti radiodifuzije. Dominantan je udeo informativnog programa (preko 50 %), serijskog 

(oko 12 %) i zabavnog (oko 12 %). Izveštaj ukazuje na drastičan pad dečjeg, dokumentarnog i 

filmskog programa. Taj podatak je vrlo indikativan jer ukazuje na to kako se nedostatak 

finansijskih sredstava za rad javnog servisa odražava na njegov programski sadržaj. Naime, 

izrazit je pad udela nekomercijalnih programa (dokumentarni i dečji), koji su značajni za 

ostvarivanje programske funkcije javnog servisa, ali, s druge strane, evidentno je i to da pada i 

udeo skupog filmskog programa, što je, takođe, direktna posledica nedostatka sredstava. Ako se 

ovaj trend nastavi, može se očekivati da će se i pokrajinski javni servis preorijentisati na 

komercijalnije sadržaje, što, opet, može da poremeti odnos na medijskom tržištu i konsekventno 

dovede do toga da javni servis ne ispunjava svoju ulogu. Tome u prilog ide i podatak koji ukazuje 

na trend pada premijernog programa u odnosu na reprizni, što se uočava i kod republičkog 

javnog servisa. Sa oko 80 % udela programa sopstvene produkcije, RTV 1 daleko je premašila 

zakonsku kvotu sopstvene produkcije, mada je udeo sopstvene produkcije u odnosu na 

prethodnu godinu opao za skoro 9 %. Oko 87 % sopstvene produkcije je na srpskom jeziku, a 

ostatak na jezicima manjina. U izveštaju se konstatuje potpuno odsustvo serijskog i filmskog 

programa sopstvene produkcije. Ovaj podatak takođe ukazuje na nedostatak finansijskih 

sredstava, imajući u vidu visoke troškove produkcije takvih sadržaja. Posebno je zanimljivo to da 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

je udeo programa nezavisne produkcije oko 7 %, što je ispod zakonskog minimuma. Podsećamo 

da je to konstatovano i u izveštaju o republičkom javnom servisu: 6,56 % na RТS 1 i 9,01 % na 

RТS 2, što pokazuje da oba javna servisa malo pažnje posvećuju nezavisnoj produkciji, a to je 

trend u prethodne 3 godine. Uz to, po oceni RRA, žanrovska struktura programa nezavisne 

produkcije na RTV 1 ne odgovara primarnom cilju zbog koga su javni servisi uopšte i obavezani 

da u svoje programe uvrste i sadržaje nezavisnih produkcija. Dok republički javni servis, kome 

se ne prigovara zbog žanrovske strukture programa nezavisne produkcije, od kvote programa 

nezavisnih produkcija emituje oko 40% dokumentarnog programa, kod RTV-a je udeo 

nezavisnih dokumentarnih programa samo 4% od kvote programa nezavisnih produkcija. Javni 

servisi, s druge strane, tvrde da je i ponuda programa koji im se nude na konkursima za 

nezavisne produkcije nezadovoljavajuća, odnosno da je kriza pogodila i taj sektor koji nije u 

stanju da ponudi programe koji će kvalitetom i obimom zadovoljiti potrebe i standarde i RTS-a i 

RTV-a. Interesantne su i konstatacije RRA koje se odnose na serijski program. Naime, u 2012. 

godini emitovana je samo jedna domaća serija, i to reprizno, dok premijerni serijski program 

sadrži samo serije strane produkcije. Evidentno je to da kod RTV-a postoji isti problem kao i kod 

RTS-a, a on se ogleda u tome što odnos premijernog i repriznog programa značajno preteže u 

korist repriznog (62 % prema 38 %). Slična situacija je i sa filmskim programom. Što se tiče 

programa namenjenih specifičnim društvenim grupama, njihov udeo u programskom sadržaju 

iznosi oko 3%. Ponovljena je konstatacija iz izveštaja o javnom medijskom servisu na 

republičkom nivou – program namenjen specifičnim društvenim grupama emitovan je u 

procentu koji „pokazuje odnos emitera prema obavezama od opšteg interesa u oblasti javnog 

informisanja, koje su precizirane u članu 78 stav 1 tačka 2 Zakona o radiodifuziji”. RRA propušta 

da se jasnije izjasni o tome da li je taj procenat dovoljan ili ne, odnosno da li javni servis u svojim 

programima pokriva, bez diskriminacije, sve segmente društva. Ono što se ipak uočava jeste to 

da je udeo programa namenjenih specifičnim društvenim grupama na RTV-u tri puta veći od 

udela programa namenjenih specifičnim društvenim grupama na RTS-u. Statistika ponašanja 

koje RRA smatra povredama važećih propisa pokazuje da se u odnosu na RTV najveći broj tih 

povreda odnosi na upotrebu latiničnog umesto ćiriličnog pisma, čime se krši Kodeks ponašanja 

emitera. Ovakav stav RRA može biti sporan, imajući u vidu činjenicu da je na teritoriji AP 

Vojvodina, u skladu sa Zakonom o službenoj upotrebi jezika i pisma, u službenoj upotrebi i 

latinično pismo, a da program RTV 1 prate i pripadnici nacionalnih manjina koje koriste 

latinično pismo i razumeju srpski jezik. Druga grupa ponašanja koje RRA smatra povredama 

važećih propisa odnosi se na obavezu emitera da programe koji su nepodobni za maloletnike 

emituju samo u periodu od 00:00-06.00 sati.        

 

Što se tiče RTV 2, njegova funkcija je donekle specifična, budući da emituje programske sadržaje 

na jezicima nacionalnih manjina, ali i na srpskom jeziku. Analiza RRA pokazuje da su 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

najzastupljeniji jezici: mađarski sa oko 36 %, rumunski sa oko 12 %, rusinski, slovački i romski 

sa približno istim procentima, oko 10%. Program na srpskom je zastupljen sa oko 8%, a emituju 

se i programski sadržaji na hrvatskom, makedonskom, ukrajinskom i bunjevačkom jeziku. RRA 

konstatuje da je raznovrsnošću jezika na kojima se programski sadržaji emituju, RTV 2 ispunio 

specifične obaveze javnog servisa, koje se odnose na: proizvodnju i emitovanje programa 

namenjenih svim segmentima društva, posebno vodeći računa o specifičnim društvenim 

grupama, uvažavanje jezičkih i govornih standarda većinskog stanovništva i u srazmeri 

nacionalnih manjina, kao i na zadovoljavanje potreba građana za programskim sadržajima koji 

izražavaju njihov kulturni identitet, a propisane su članom 78 stav 1 tačke 2, 3 i 4. Po ovoj svojoj 

karakteristici program RTV 2 je specifičan u odnosu na sve ostale programe javnih servisa. Ako 

uzmemo u obzir izražavanje kulturnog identiteta nacionalnih manjina, budući da ovo nije 

specifična programska obaveza samo pokrajinskog javnog servisa, uočava se u kojoj je meri 

program javnog servisa na republičkom nivou ispod standarda koji postavlja RTV 2. Sa druge 

strane, na RTV 2 programi nezavisnih produkcija nisu zastupljeni u skladu sa zakonom 

predviđenom kvotom. Ako se program na svim jezicima gleda zbirno, procenat nezavisnih 

produkcija je oko 7%, ispod zakonskog minimuma od 10%, a, takođe, ponovljena je konstatacija 

da žanrovska struktura programa nezavisne produkcije na RTV 2 nije odgovarajuća. Od svih 

kanala javnog servisa u Srbiji jedino je RTS 2 sa 9 % blizu ostvarenja zakonom propisane kvote 

nezavisne produkcije.  

 

1.3. RRA je na svojoj internet prezentaciji objavila i Izveštaj o ispunjenju obaveza 

komercijalnih emitera za 2012. godinu. U tom Izveštaju bavili su se ostvarivanjem programskih i 

zakonskih obaveza komercijalnih emitera koji imaju dozvolu za nacionalno pokrivanje u odnosu 

na Zakon o radiodifuziji i Zakon o oglašavanju. Evidentno je to da je većina emitera ostvarila 

zakonske obaveze u pogledu kvota vezanih za programske sadržaje na srpskom jeziku i kvota 

sopstvene produkcije u okviru tih sadržaja. Jedini izuzetak je TV Prva, koja ne ostvaruje zakonski 

minimum u pogledu učešća programa na srpskom jeziku od 50%. Međutim, i u odnosu na TV 

Prva, RRA je konstatovala da je udeo programskih sadržaja na srpskom jeziku, iako i dalje ispod 

zakonom utvrđene kvote, viši za 10% u odnosu na 2011. godinu. U odnosu na učešće pojedinih 

žanrova u programskoj ponudi komercijalnih emitera, u Izveštaju se apostrofira da je 

informativni program dominantan na TV B92, i u pogledu udela u sopstvenoj produkciji (84 %) i 

u pogledu raznovrsnosti informativnih sadržaja. U programima TV Pink i TV Prva dominiraju 

zabavni sadržaji, iako i informativni program ovih emitera beleži rast u odnosu na prethodnu 

godinu. Takođe je istaknuto i to da u okviru zabavnog programa TV Pink dominiraju rijaliti 

programi. Dečji program je gotovo na svim programima emitera zanemarljivo mali, osim na Hepi 

Kids TV, koja je specijalizovana za ovu vrstu sadržaja, i Hepi TV, koja beleži udeo dečijeg 

programa od 7 %. Na osnovu analize RRA, uočljiv je i porast udela dokumentarnog programa na 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

Hepi TV, koji je na ostalim televizijama zastupljen u zanemarljivom procentu. Komercijalni 

sadržaji na televizijama kreću se od 10 % na Hepi TV do 16% na TV Pink. Na svim televizijama 

je, u ukupnom iznosu, udeo premijernog programa i dalje veći od udela repriznog. Što se tiče 

jedinog specijalizovanog programa Hepi Kids TV, koji emituje programske sadržaje namenjene 

deci, u Izveštaju je navedeno da bi zastupljenost naučnog programa morala da bude u višem 

procentu, imajući u vidu specifičnu publiku kojoj je program ove televizije namenjen. U izveštaju 

je skrenuta pažnja i na programske sadržaje koji mogu da naškode maloletnicima. Posebno su 

pomenute emisije „Preljubnici” i „Trenutak istine”, koji su se u 2012. godini emitovali na TV Pink, 

i emisija „Luda Kuća”, koja je emitovana na TV Hepi. U Izveštaju je naglašeno da je emisija 

„Preljubnici” bila najspornija, zbog moralno neprihvatljivih poruka, prikazivanja scena 

eksplicitnog seksa, nasilja i upotrebe neprimerenog jezika. Savet RRA preuduzeo je nekoliko 

mera, a između ostalog je naložio emiteru da sadržaj obeleži kao igrani, kako gledaoci ne bi bili 

dovedeni u zabludu da je reč o dokumentarnom programu, uz obavezno pokrivanje psovki i 

uvredljivog govora signalom, sa ciljem zaštite maloletnika. Podsetićemo da je ova emisija u toku 

marta bila pod posebnim monitoringom RRA i da je u vezi s njenim sadržajem pokrenut 

prekršajni postupak, o čemu smo pisali u prethodnim izveštajima. Takođe je kritikovana i 

emisija „Trenutak istine”, za koju je naglašeno da se u njoj, zbog karaktera pitanja, koja su zbog 

zadiranja u intimu najčešće na granici pristojnosti i etike, često vređa dostojanstvo ličnosti 

učesnika. Slična opservacija izneta je i o emisiji „Luda kuća”, koja se emitovala na TV Hepi. 

Naglašeno je da je ova emisija zasnovana na bizarnim temama, koje šokiraju javnost i u čijoj su 

osnovi sukob, fizički obračun, psovke i uvrede. Za ovu emisiju Savet RRA je izrekao slične mere 

kao i za emisiju „Preljubnici”. Analiza obuhvata i pregled obaveza po Zakonu o oglašavanju, uz 

statistiku procesuiranih prekršaja. Apsolutni rekorder je Hepi TV, protiv koje je RRA podnela 

prekršajne prijave povodom 800 slučajeva. Najčešće se radi o neodvajanju reklamnih blokova od 

ostatka programa i probijanju kvote od dozvoljenih 12 minuta reklama na jedan pun sat 

emitovanog programa. Donekle je specifičan slučaj Hepi TV, za koju RRA podnosi veliki broj 

prijava u vezi s kršenjem zabrane oglašavanja alkoholnih pića. Pored toga, protiv Hepi Kids TV, 

kao specijalizovanog programa za decu, RRA je podnela veliki broj prijava zbog kršenja zabrane 

da se u dečjim emisijama koje traju duže od 30 minuta emituju samo oglasne poruke namenjene 

deci.  

 

Na kraju, i u odnosu na ta dva izveštaja, jedan koji se odnosi na pokrajinski javni servis i drugi 

koji se odnosi na nacionalne komercijalne emitere, možemo izneti iste primedbe koje smo naveli 

u svojim ranijim izveštajima povodom izveštaja koji se odnosio na republički javni servis. Prvo, 

nema izveštaja o monitoringu radija, kako programa ustanova javnog servisa, tako ni 

komercijalnih emitera. Drugo, izostaje kvalitativna analiza, pošto sama statistika o udelu 

pojedinih vrsta programa ništa ne govori o kvalitetu emitovanog. Treće, ako je svrha izveštaja da 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

utiče na emitere da unaprede svoju ponudu, bilo bi neophodno da se RRA pozabavi i analizom 

efekata svojih ranjih izveštaja objavljenih u prethodnim godinama. U odsustvu takve analize, 

postavlja se pitanje svrhe nesumnjivo velikog posla koji RRA jeste obavila. Četvrto, statistika 

prekršaja data je na način koji krši prezumpciju nevinosti. To što RRA u konkretnom slučaju 

smatra da je napravljen prekršaj, ne znači da je to i tačno. U pravnom sistemu Srbije postoje 

sudovi koji o tome odlučuju. 

 

2.  Savet za štampu 

 

Savet za štampu je, u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, utvrdio da su tri lista prekršila 

Kodeks novinara. U slučaju gradonačelnika Beograda i predsednika Demokratske stranke 

Dragana Đilasa protiv dnevnog lista Kurir, Savet za štampu je našao da je Kodeks novinara 

prekršen tekstom u kome se tvrdi da je Đilas sa ličnog računa iz jedne banke u Beogradu podigao 

četiri miliona evra u gotovini. Po mišljenju Saveta, Kurir je, ne praveći rаzliku izmеđu činjеnicа, 

prеtpоstаvki i nаgаđаnjа, оbјаviо nеtаčnu infоrmаciјu. U žurbi dа infоrmаciјu оdmаh оbјаvi, 

slеpо je vеrovao svom izvоru i propustio da pоslu pristupi s dužnоm nоvinаrskоm pаžnjоm. 

Slično navedenom, u slučaju generalnog sekretara Udruženja novinara Srbije Nina Brajovića 

protiv dnevnog lista „Politika”, Savet za štampu našao je da je „Politika” prekršila Kodeks 

novinara time što prеthоdnо niје prоvеrilа infоrmаciјu i niје kоnsultоvаlа niјеdаn drugi izvоr, 

što je u suprotnosti sa nаčеlоm оbјеktivnоg, tаčnоg i pоtpunоg infоrmisаnjа јаvnоsti, ali i time 

što je nоvinаr, suprоtnо Kоdеksu, „slеpо vеrоvао izvоru infоrmаciје, nе vоdеći rаčunа dа izvоri 

čеstо slеdе svоје intеrеsе i prilаgоđаvајu iskаzе tim intеrеsimа”. U tekstu se inače tvrdilo da je u 

postupku po tužbi Nina Brajovića za klevetu protiv Pеtrа Stојаnоvićа, оdbiјеnoj zbog 

dekriminalizacije klеvеtе nakon podnošenja tužbe, nеkоlikо svеdоkа navodno pоtvrdilо tvrdnje 

iznete u tеkstu zbоg kојеg je Stојаnоvić i bio tužen. U slučaju predsednika Lige za imunizaciju dr 

Zorana Radovanovića protiv „Večernjih novosti”, Savet za štampu našao je da su „Novosti” 

prekršile Kodeks novinara time što njihov nоvinаr, pišući о vеоmа оzbilјnој tеmi, znаčајnој zа 

zdrаvlје vеlikоg brоја lјudi, niје pоstupiо u sklаdu sа prаvilimа nоvinаrskе pаžnjе i slеpо је 

vеrоvао izvоru, nе uzimајući u оbzir dа izvоr mоžе slеditi sоpstvеnе interese ili intеrеsе nеkе 

društvеnе grupе i prilagоditi iskаz tim intеrеsimа. Таkоđе, člаnоvi Kоmisiје za žalbe Saveta za 

štampu smаtrаli su dа је u spornom tеkstu prеkršеnа i оdrеdbа Kоdеksа kоја nоvinаru 

zаbrаnjuје dа mеđu lјudе unоsi bеzrаzlоžаn strаh. Uznеmirаvајućе tvrdnjе, iznеtе bеz ikаkvih 

dоkаzа, da vаkcine prоtiv rаkа grlićа materice nose vеliku оpаsnоst po život i zdrаvlје dеvојčicа, 

mоgu imаti vеоmа оzbilјnе pоslеdicе. U tekstu je objavljeno da je upotreba vаkcina prоtiv rаkа 

grlićа mаtеricе dovela do 136 smrtnih slučајеvа, 942 trајnа invаliditеtа, a da se 5.919 

pаciјеntkinja niје оpоrаvilо.  



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za jul 2013. 
 

 

 

 

Savet za štampu izjasnio se i po zahtevu redakcije nedeljnika „Novi glas komune” iz Apatina da 

utvrdi da li se Kodeks novinara poštovao u tekstovima „Samoubistvo” i  „Samoubistvo 

studentkinje”, objavljenim 10. avgusta 2012. godine i 17. avgusta 2012. godine, a zbog kojih su 

presudom Apelacionog suda u Novom Sadu, o kojoj smo pisali u delu ovog izveštaja koji se bavi 

monitoringom sudske prakse, obavezani da tužiocima Nenadu i Vesni Nišić isplate iznos od 

1.000.000 dinara na ime naknade nematerijalne štete. Tekstovi su se odnosili na samoubistvo i 

motiv za samoubistvo studentkinje u Apatinu. Novinar je u tekstu prepričao i deo oproštajnog 

pisma koji je devojka ostavila. Osim toga, u tekstu se navodi i to da je devojka živela u nemaštini, 

kao i da je bila veoma talentovana i izuzetno dobar đak. Uz tekst su objavljene i fotografije kuće u 

kojoj je živela i slike sa sahrane, kao i njena fotografija sa diplomom sa takmičenja. Nenad i 

Vesna Nišić roditelji su studentkinje koja je izvršila samoubistvo. Savet za štampu našao je, 

većinom glasova, dа spоrnim tеkstоm niје prеkršеn Kоdеks nоvinаrа Srbiје. Vеćinа člаnоvа 

Kоmisiје za žalbe Saveta za štampu оcеnilа је dа је о prеminulој dеvојci list pisао sа piјеtеtоm, 

dа је njеnо sаmоubistvо prеdstаvlјеnо kао trаgеdiја, bеz nаmеrе dа dоstојаnstvо žrtvе i 

оsеćаnjа njеnе pоrоdicе budu povređeni. Kаkо је rеč о dоgаđајu kојi је pоtrеsао grаd i о kојеm 

sе dаnimа pričаlо, prеmа mišlјеnju vеćinе člаnоvа Kоmisiје, pоstојаli su rаzlоzi dа lоkаlni list 

izvеsti о tоmе, pоkušаvајući dа rаsvеtli i mоtivе sаmоubistvа. „Nоvi glаs kоmunе” је, kаkо је 

оcеnjеnо, tо urаdiо sа mеrоm, pоštuјući intеrеsоvаnjе svојih sugrаđаnа zа оvај slučај. Dvоје od 

jedanaest članova kоmisiје, od kojih je konkretnoj sednici prisustvovalo njih desetoro, smаtrаlо 

је dа оbјаvlјivаnjе оprоštајnоg pismа niје u sklаdu sа prоfеsiоnаlnim stаndаrdimа, budući dа је 

rеč о ličnоm zаpisu kојi nе sаdrži nikаkvе infоrmаciје kоје dоprinоsе rаsvеtlјаvаnju mоtivа, niti 

pоstојi оprаvdаn intеrеs јаvnоsti dа s tim budе upоznаtа. Оni su istаkli dа је spоrаn i nаčin nа 

kојi su nоvinаri dоšli dо tоg pismа. Јеdаn člаn Kоmisiје је zbоg tоgа оdlučiо dа prilikоm glаsаnjа 

budе uzdržаn, dоk је drugi smatrao dа је list prеkršiо Kоdеks time što je оbјаvio pismo i upustio 

se u spеkulаciје о mоtivimа sаmоubistvа, kоје nе mоžе dа utvrdi, čimе se ušlo u sfеru nаgаđаnjа 

i prеpričаvаnjа „čаršiјskih pričа”. To mišljenje je značajno jer pokazuje da novinarske redakcije 

polako shvataju koliki je značaj samoregulacije, odnosno koliko je značajno da se konsultuje 

samoregulatorno telo kod svih spornih pitanja koja se svakodnevno javljaju u vršenju 

novinarske profesije. Takođe, ovom prilikom Zamenik predsednika Upravnog odbora Saveta za 

štampu Petar Jeremić izjavio je za sajt UNS-a da je „jedan od ciljeva Saveta za štampu da 

mišljenja Saveta ubuduće budu uzimana u obzir u sudskim sporovima”. Imajući u vidu spornu 

presudu Apelacionog suda u Novom Sadu, neophodno je čuti i mišljenje struke koje je 

otelotvoreno u aktivnostima Saveta za štampu. 

 


